این روز ها همه مردم ایران به یک صورتی با شرایط اقتصادی و فضای نه چندان ثابت کسب و کار ها دست و پنجه نرم میکنند.
مثلا مغازهداری که به خاطر نبود مشتری تا حد زیادی قیمت را پایین میآورد و نسیه یا قسطی میفروشِداما وقتی طلبش را میگیرد، قیمت مواد اولیه کارش ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
یا دانشجویی که بعد از کلی تحصیل و درس خواندن با بالا و پایین شدن قیمت دلار و ورشکسته شدن خیلی از کسب و کارها هنوز نتوانسته است برای خودش کاری دست و پا کند.
در این مقاله دربارهی علت این مشکلات و راهحل آنها با شما صحبت میکنیم
چرا باید این مقاله را بخوانید؟
یک موضوع هست که به این مشکل ها دامن میزند آن هم عدم آگاهی و ندانستن فرصت ها میباشد.
برای مثال فردی را در نظر بگیرید که ایده یک کار را دارد اما به دلیل ترس از شرایط بازار و ندیدن فرصت ها هیچوقت جرئت انجام دادن آن را به خودش نمیدهد که باعث از دست رفتن ایده و به نتیجه نرسیدن آن میشود.
دنیا همیشه رو به جلو حرکت میکند و برای موفقیت باید با آن جلو رفت و ترس از شکست مانع از این حرکت میشود.
به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا برای مصاحبه به سراغ یک جوان تحصیل کرده برویم که توانسته است خودش را با این شرایط دنیا و جامعه منطبق کند و در راستای آن حرکت نماید.
این شخص آقای رضا حیدری است که توانسته کسب و کارش را در فضای دیجیکالا ایجاد نماید و گسترش دهد، آقای حیدری اجناسش را علاوه بر حضوری به صورت اینترنتی هم میفروشد.
کار آقا رضا برش لیزر است و در این مقاله میخواهیم تجربیات ایشان را به طور کامل به شما انتقال بدیم.
و این فضای کسب و کاری که دیجیکالا برای مردم فراهم کرده را از جوانب زیادی بررسی کنم.
پس حتما تا اخر مقاله رو بخونید.
سوالها
۱- لطفا خودتان را کاملتر معرفی کنید؟
من رضا حیدری هستم، فارغ التحصیل مکانیک دانشگاه شیراز، ساکن شیراز هستم و مدتی است که در کار برش لیزر حضور دارم.
۲- چرا به فکر ایجاد یک کسب و کار افتادید؟
من توی تهران سرباز بودم و آخر دوره خدمتم بود، مثل خیلی از سربازهای دیگر من هم به شغل و کار بعد از خدمتم فکر میکردم.
از طرف دیگر در تهران فضای جامعه خیلی متفاوت با فضای جامعه خودم بود. این به من یاد داد که جدا از اخلاق و انسان خوبیبودن، پول درآوردن هم خیلی مهم است پس تصمیم گرفتم که یک حرکتی بکنم و برای خودم شغلی دست و پا کنم.
۳- برای ایجاد کسب و کار چه فرآیندی را طی کردید و به چه شکلی به برش لیزری رسیدید؟
به یکی از دوستانم که دانشجوی ارشد دانشگاه امیرکبیر بود، زنگ زدم.
اسم دوستم محمد بود، محمد خیلی خلاق بود و از دانشگاه شبراز با هم آشنا بودیم.
محمد هم مثل خودم فارغ التحصیل شده بود ونمیخواست مهاجرت کنِد. او هم میخواست یک کاری دست و پا کند من به محمد گفتم: « بیا تا با هم یه کاری راه بندازیم».
به کمک همدیگر گزینه های مختلف کاری رو بررسی کردیم تا بتوانیم بهترین مورد ممکن را انتخاب کنیم و انجامش بدهیم.
در همین حین محمد شایان را معرفی کرد و گفت: « اون هم دنبال راه انداختن کار است و میخواهد کار کند».
شایان مدرک فوق لیسانس دانشگاه تهران داشت و چند ماه توی یک شرکت برش لیزر کار کرده بود.
ایده راه انداختن کارگاه برش لیزری را هم شایان داد. من و محمد هم وقتی دیدیم گزینه منطقیتری نسبت به بقیه گزینهها است، قبول کردیم تا کارگاه برش لیزری راه بیندازیم.
بعد از مدتی محمد به دلایل شخصی از ما جدا شد و من با شایان به کار ادامه دادم.
۴- به چه نحوی کارتان را شروع کردید؟
راستش خیلی بیمهابا در دل کار زدیم، شناختی از بازار نداشیم و بیکار بودیم بنابراین تصمیم گرفتیم که کار را سریع شروع کنیم.
من یک وام ۲۰ میلیونی گرفتم، شایان هم ۲۰ میلیون آورد و مجموعا با ۴۰ تومن شروع کردیم.
اوایل کار توی یک بازه دو ماهه جایی رو اجاره کردیم و به صورت قسطی دستگاه برش لیزر رو خریدیم.
۲۰ روز از خریدن دستگاه گذشته بود و ما هنوز درک درستی از کاری که میخواستیم انجام بدیم و نیاز بازار نداشتیم.
با تجربه رشته مهندسی که خونده بودیم شروع به تولیدکردن یک سری از طرح های تزیینی و جعبه های خلاقانه و متفاوت کردیم.
یک ماه گذشت و هنوز هیچ چیزی نفروخته بودیم و خیلی استرس داشتیم که چرا نمیتونیم فروش داشته باشیم.
ما فکر میکردیم که اگر کالای ما متفاوت باشه مشتری از ما خرید میکنه اما به مرور فهمیدیم که تصور غلطی داشتیم و مشکل فروش ما دقیقا همینجا بود.
ما چون نیاز بازار نشناخته بودیم دچار این اشتباه شدیم.

۵- نحوه کسب درآمد شما طریق بازار سنتی کسب چگونه بود؟
بعد از اینکه مشکل را شناختیم، تصمیم گرفتیم قضیه رو عوض کنیم بریم توی بازار بگردیم ببینیم بازار چی میخواد و فهمیدیم یک سری قطعات خیلی ساده هست که بازار به آنها نیاز داره و خیلی سادهتر از اون چیزی هست که ما فکر میکردیم.
با پیدا کردن نیازهای بازار شروع به تولید این قطعات کردیم و فروش ما هم شروع شد.
۶- چرا به فکر فروش در دیجی کالا افتادید؟
من هیچوقت درگیر با فضای مجازی نبودم و حتی وقتی که یک مدت کوتاهی اینستاگرام داشتم، نتوانستم با فضای آن سازگاری پیدا کنم.
به همین خاطر اصلا به دیجیتال مارکتینگ و فروش مجازی فکر نمیکردم و هیچ آشنایی با این حوزه نداشتم.
شرایط شایان نیز مثل من بود و با فضای مجازی زیاد تناسب نداشت.
این شرایط ادامه داشت تا اینکه یکی از دوستان ما به نام “حمید” پیش ما آمد، برادر حمید داخل دیجی کالا کار میکرد و خود او هم به تازگی شروع به فروش کالا در پنل این شرکت کرده بود.
حمید گفت: «شما محصولی که تولید میکنید را بیاورید و منم پنل فروش در دیجی کالا را راه میاندازم و هر چی به دست آوردیم تقسیم بر سه میکنیم».
دیگر طبق تجربه قبلی که داشتیم، شروع به تحقیق بازار در دیجی کالا کردیم.
۵ تا کالا طبق تجربه خودمان طراحی کردیم و ۲۵ عدد کالا هم طبق نیاز دیجی کالا طراحی کردیم و در پنل دیجی کالا قرار دادیم که باز هم مثل بازار سنتی همان نیاز بازار بیشتر فروش داشت.

۷- پیش نیازهای کار در پنل دیجی کالا چیست؟
اول کار که شما وارد دیجی کالا میشوید، یک کلاس اجباری ۳ ساعتِ (به صورت آنلاین) برای شما میگذارند، من هم داخل این کلاس شرکت کردم.
اما مباحث به طور کلی گسترده و زیاد بود که امکان یادگیری همه چیز نبود.
تقریبا ۱۵ فایل (به صورت pdf) برای ما فرستادن و باید همه آنها رامیخواندم اما حجم صفحات بالا بود که باعث بروز مشکل میشد
این محتواها دو مشکل داشت، اول این که به دلیل حجم زیاد ما را جذب به خواندن نمیکرد و مشکل دوم این بود که امکان فراموشی این اطلاعات خیلی زیاد بود.
شما میتوانید همه این فایلها را در سایت seller.digikala.com در قسمت سوالات متداول پیدا کنید و مطالعه کنید.
۸- فروش داخل فضای دیجی کالا چه مزایا و معایبی داشت؟
- مزایا
ببینید فروش در فضای دیجی کالا مزیتهای زیادی نسبت به فضای سنتی دارد که در ادامه میتوانید آنها را بخوانید.
۱- اولین مورد عدم محدودیت فروش کالا است.
برای مثال ما در شیراز تا یک حدی میتوانیم فروش داشته باشیم و برای رفتن به شهرهای دیگر و فروش در آنجا دوباره باید منابعی را اختصاص بدیم اما با استفاده از دیجی کالا میتوانیم با صرف هزینه کمتر همان مشتریها را بدست بیاوریم.
۲- دومین مورد عدم نیاز به صرف زمان برای معرفی میباشد.
ما باید مدام محصولات خودمون رو عرضه کنیم و اون ها رو معرفی کنیم.اما توی دیجی کالا نیاز نیست که دائما محصولات را به مشتری ارائه بدیم و با یک بار تعریف کردن محصولها در پنل آنها را عرضه میکنیم.
به طور کلی، خیلی در زمان و انرژی صرفه جویی میشود و واقعا مفید هست.
البته در ازای ایحاد این فضا برای فروشنده، دیجی کالا درصدی از فروش کالا را بر میدارد که این درصد بین ۱۰ تا ۱۵ میباشد که با احتساب ارسال و انبار داری بین ۱۷ تا ۱۸ درصد میشود.
۳- یکی از حسن های دیجی کالا این است که در قیمت گذاری دست ما را باز گزاشته است.
۴- مزیت دیگر دیجی کالا حذف واسطهها میباشد که باعث رسیدن سود بیشتری به ما میشد.
برای مثال فرض کنین که ما یک کالا به قیمت ۱۰۰ هزار تومن داریم،در بازار سنتی اگر کالا بخواهد به مشتری برسد باید از مغازهدار به عنوان واسطه رد شود پس دو هزار و پونصد تومان به من و بیست و پنج هزار تومان به مغازهدار میرسد که عملا مغازهدار سود بیشتری میکند.
اما با فروش همان محصول در دیجی کالابا حذف شدن واسطه ها هجده هزار تومان به دیجی کالا و ۳۲۰۰۰ تومان به من میرسد.
بارزترین مزیت فضای دیجی کالا مشخص بودن میزان خرید و فروش بدون نیاز به صرف زمان زیاد میباشد.
در بازار سنتی، اول باید مشخص کنیم که قیمت چه مقدار است بعدش باید کاغذبازی و فاکتورزدن را شروع کنیم و بعدش باید دغدغه گمشدن حساب و کتاب و پرداخت پول را هم داشته باشیم.
اما در دیجی کالا براساس طرحی که انتخاب میکنید به شما پول پرداخت میشود و دیگر دغدغههای حساب و کتاب و پرداخت پول را نخواهید داشت.
- معایب
اما این شرکت هم مانند همهی شرکتها در کنار نقاط مثبت یکسری مشکلات نیز دارد که آنها را در ادامه میبینید.
۱- اولین مشکل زمان پرداخت پول است، به طور مثال من وقتی بسته یک ماهه پرداخت را انتخاب میکنم، پول فروش تا یک ماه بعد در حساب دیجی کالا میماند و بعد به من پرداخت میشود که با توجه به بالا و پایین رفتن قیمت مواد اولیه به من ضرر میزند .
۲- به دلیل گستردگی ابزارها و همچنین جذاب نبودن قسمتهای آموزشی، استفاده از ابزارهای تبدیل به مشکل و باعث سردرگمی تولیدکنندهها میشود.
سخن آخر
در این مقاله صحبت آقای رضا حیدری را شنیدید که میتواند برای شروع کار تولید و همچنین فروش در دیجی کالا برای شما مفید باشد.
در آخر از ایشان تشکر میکنیم که به ما برای مصاجبه وقت دادند و با انتقال تجربیات خودشان به ما در نوشتن این مقاله کمک کردند.
برای ارتباط بیشتر با آقای رضا حیدری جهت همکاری یا سفارش کالا میتوانید از شماره تلفن ۰۹۳۰۳۳۷۹۰۳۹ استفاده کنید.